Ἡ Ὕψωσις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ - Anthony Bloom Metropolitan of Sourozh (1914- 2003)

 Ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος.



Γιορτάζουμε τοτες τς μέρες τν ψωση το Τιμίου Σταυρο. πάρχει να κείμενο στ Εαγγέλιο που Κύριος λέει: «Κανένας δν χει μεγαλύτερη γάπη π ατν πο θυσιάζει τ ζωή του γι τν πλησίον του». Κα ατ τ λόγια δίνουν πάντηση στν ντίφαση νάμεσα στν φρίκη το Σταυρο κα στν δόξα του, νάμεσα στν θάνατο κα τν νάσταση. Δν πάρχει τίποτα πι νδοξο,πο ν προκαλε δέος, τίποτα πι πέροχο π τ ν γαπμε κα ν γαπιόμαστε. Κα ν γαπιόμαστε π τν Θε μέσα π τ ζωή κα τν θάνατο το Μονογενος Υο Του, κα ν’ γαπμε νας τν λλον μ τίμημα τν ζωή μας κα ν εναι παραίτητο μ τν θάνατο μας, εναι συνάμα τραγωδία λλ κυρίως νίκη.

Στν Κανόνα τς Θείας Λειτουργίας λέμε: «γιος,περάγιος εσαι σ κα Μονογενής Σου Υἱὸς κα τ γιο Πνεμα! γιος κα ‘Υπεράγιος εσαι σ πο τόσο γάπησες τν κόσμο, στε πρόσφερες τν Μονογεν Σου Υἱὸ κι κενοι πο θ πιστέψουν σ’ κενον, δν θ χαθον, λλ θ χουν αώνιο ζωή· λθε κα κπλήρωσε ,τι ταν ρισμένο γι τν σωτηρία μας, κα τν νύχτα πο Τν πρόδωσαν – χι, τν νύχτα πο παρέδωσε τν αυτό Του, λαβε τν ρτο, τν κοψε κα τν πρόσφερε στος μαθητές Του.»

 

Ατ εναι θεϊκ γάπη. Μερικς φορς μπορε κάποιος ν δώσει τ ζωή του πι εκολα π τ ν θυσιάσει τ πρόσωπο πο γαπάει πάνω π’ λα, κα ατ εναι πο κανε Θες, Πατέρας μας. λλ δν καθιστ λιγότερο σημαντικ τ θυσία κείνου πο στάλθηκε ν πεθάνει γι τν σωτηρία νς νθρώπου λόκληρου το κόσμου. Κι τσι ταν συλλογιζόμαστε τν Σταυρ, πρπει ν σκεφτόμαστε ατ τ παράξενα συνυφασμένο μυστήριο τραγωδίας κα νίκης. Σταυρός, ργανο μιαρο θανάτου, μι ποιν στν ποία καταδικάζονταν ο γκληματίες, γίνεται νίκη – πειδ θάνατος το Χριστο ταν θάνατος νς θώου κα ταν να δρο το αυτο Του μέσα π μι πράξη γάπης.

 

Γι’ ατ πόστολος Παλος μποροσε ν πε: «Ζ δ οκέτι γώ, ζ δ ν μο Χριστς.» θεϊκ γάπη ξεχείλισε μέσα του κα γι’ ατ δν πρχε χρος γι καμιά λλη σκέψη συναίσθημα παρ γι τν γάπη, μι γάπη πο πρόσφερε τν αυτό της δίχως νδοιασμος, μι γάπη θυσιαστικ, σταυρωμένη, λλ πο χαίρεται μ τν χαρ τς ζως.

 

Κα ταν επώθηκε στ σημεριν Εαγγέλιο, «παρνησάσθω αυτν κα ράτω τν σταυρόν ατο, κα κολουθείτω μοι» ( Μάρκ 8: 34) – δν μς καλε σ κάτι σκοτειν κα τρομακτικό. Θες μς λέει: νοιξε τν καρδιά σου στν γάπη! Μν παραμένεις δέσμιος το γωκεντρισμο σου. Μν γίνεσαι, πως λέει γιος Θεοφάνης γκλειστος, πως τ πριονίδι πο τυλίγεται γύρω-γύρω. νοιχττε! Κοιτάξτε- πάρχουν πράγματα ν’ γαπήσετε τόσο πολύ, τόσα πολλ πράγματα ν’ γαπήσετε! πάρχουν πειροι τρόποι πο μπορε ν βιώσει κάποιος τν γάπη, κα ν τν πραγματοποιήσει.. νοιχττε κα γαπστε – πειδ ατ εναι πορεία το Σταυρο! χι δρόμος πο ο δύο ληστς βάδισαν μαζ μ τν Χριστ γι ν τιμωρηθον γι τ γκλήματά τους, λλ πέροχος δρόμος πο κολουθώντας τον προσφέρουμε νεπιφύλακτα τν αυτό μας πειδ πάρχουμε μόνο γι τν λλον, πειδ γαπμε μ λο μας τ εναι, τσι πο νας ν πάρχει μόνο χάριν το λλου – ατς εναι Σταυρς κα δόξα το Σταυρο.

 

τσι ταν προσκυνομε τν Σταυρό, ταν σκεφτόμαστε τν σταύρωση το Χριστο, ταν κομε τ κάλεσμα το Χριστο ν’ παρνηθομε τν αυτό μας –τοτα τ λόγια πλ σημαίνουν: ρνηθτε τν αυτό σας! Σηκστε τν σταυρό σας!. Καλούμαστε ν νοιχτομε στ πλημμύρισμα τς Θείας γάπης πο εναι μαζ θάνατος το αυτο μας κα νοιγμα πρς τν Θε, στν κάθε νθρωπο.

 

Στν ρχ του Εαγγελίου το γίου ωάννου ναφέρεται: «Κα Λόγος ν πρς τν Θεόν». Λόγος, Υἱὸς, δν εχε λλη γάπη, λλη σκέψη, λλη κίνηση παρ πρς τν γαπημένο, προσφέροντας τν αυτό Του σ’ κενον πο δωσε τέλεια τν αυτό Του σ’ Ατν. ς κάνουμε κτμα μας τν δόξα τς σταυρωμένης γάπης, ατς τς θυσιαστικς γάπης, πο σύμφωνα μ τν Παλαι Διαθήκη, εναι δυνατότερη π τν θάνατο, δυνατότερη π τν κόλαση, πι δυνατή π’ λα, πειδ εναι θεϊκ Ζω πο μς κατακτ κα ξεχύνεται σ’ λους κείνους πο χουν νάγκη ν’ γαπηθον γι ν λθουν πρς τν Ζωή, ν πιστέψουν στν γάπη κα στος αυτούς τους, ν γίνουν παιδι τς γάπης, παιδι το Φωτς, ν κληρονομήσουν τν αώνιο Ζωή. μήν.

 

πόδοση στν Νεοελληνική: www.agiazoni.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις